onsdag 24 juni 2015

Tankar från mjölkepallen

Kalles klätterträd? Nej min kära mjölkepall. Principen är densamma. En stilla plats att ladda batterierna på
I mitt sovrum har jag en gammal fåtölj som jag köpte på
Second hand för egna pengar jag tjänat på mitt första sommarjobb.

Den är inte vacker men så bekväm. Den har som sagt följt med mig i tjugo år sen mitt flickrum.
Kompletterad med en läslampa var den perfekt att läsa läxor i.
De breda armstöden var alldeles utmärkta att ha ett anteckningsblock på. Köpte spiralblock för då kunde jag stoppa in kulspetspennan eller stiftpennan i spiralen och ha den lätt till hands.
När mitt första barn kom var det utmärkt att ha den i sovrummet och sitta och amma i.
Armstöden gav mig det perfekta stödet för armen.
Då blev den av min x-man snart gemenligen döpt till "mjölkepallen".  
Ett epitet som min son senare när han såg sina systrar ammas i den tyckte var väldigt roligt och gav en viss spridning i umgängeskretsen.
De får säga vad de vill.
Fåtöljen är fylld av Feng Shui eller om det är min Hamingja (nordiskt skyddsväsen) som bor i den.
Jag har upplevt många fina minnen i den.
Blir nog väldigt fint.
Vilket som så blir jag lugn och harmonisk av att sitta i den en stund när livet varit som jäktigast.
Utan att egentligen göra något annat än bara sitta. Se ut över havet.
Pulsen går ner och andningen känns i diafragman igen. Inte bara strax under hakan.
Samma avslappnade och harmoniska känsla får jag av en del människor.
Ni har säkert upplevt samma sak.
En del människor mår man bara bra av att umgås med. Även om man mötts första gången för 15 sekunder sedan känner man det som om man känt varandra i tusen år.
Andra känner man lika instinktivt stark motvilja emot lika fort och är glad först när man slipper se dem.
-Men varför skriver hon om en gammal stol undrar ni nog nu.
-Jo vi ska skiljas åt. Stolen och jag. Inte för så länge men ändå.
Imorgon kommer tapetseraren och hämtar den för att klä om den. Tjugo år i mitt liv och femton år i en barnfamilj har satt sina spår. Spår som inte går att dölja längre med filtar och andra tricks.
Har hittat ett härligt blommigt tyg på en kudde som jag tänkte vi skulle ha på stolen också.
-Ta hand om dig käre vän och kom snart igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar