lördag 23 november 2013

Om Freja talat till oss i Helgmålsringning
-Vad hade hon sagt till oss då?

Det är en förmån för mig att få lov att tala till er.
Visst är det en spännande tanke när de stora världsreligionerna gör sitt bästa för att förgöra varandra och påtvinga andra folk en tro eller trostolkning de inte bett om därför att de själva anser att just de företräder sanningen och den enda sanna sanningen.
Tänk er att ni slog på TV:n lite för tidigt, tio i sex, för att se Sportnytt fem i sex på lördag.
Vinjetten till Helgmålsringning tonar ut och en vacker kvinna blir synlig i bild;
-Hej och välkomna.
-Jag är Freja, kärlekens gudinna.
-Först måste jag få tacka er för att ni tar er tid och tittar och lyssnar på vad jag har att säga. -TV är ett fantastiskt medium. Att få förmånen att möta så många vänner på samma gång. 
-Ja jag räknar alla människor till mina vänner, det finns ingen anledning att tro annat än gott om människor man möter. Även den ondaste människa har något gott inom sig som bara väntar på att få komma förbi och spräcka det onda skalet och låta kärleken inom sig gro.
Hönan och ägget, ett bra exempel på kretsloppet
-Nu ber jag er att kasta en blick ut genom fönstret.
-Kanske ser ni en gräsmatta, ett träd, en vacker blomma i er trädgård. Runt trädgården kanske det står ett trästaket.
-Allt ni ser är en del av er själva. Vi tillhör alla det eviga kretsloppet.
-Trästaketet är ett bra exempel på kretsloppet, det var en gång ett träd som växte. Någon sågade ner trädet när det blivit för gammalt för att orka stå kvar och gjorde ett vackert trästaket av det. Om femtio år kanske trästaketet tjänat ut och slängs på majbrasan eller påskbålet. Där blir det till aska som hälls på jorden som jordförbättringsmedel så den blir lucker och gräset och blommorna och kanske ett nytt träd kan växa stort och starkt och bli ett nytt trästaket.

Likadant med människan, vi föds, vi får barn, vi får barnbarn, vi dör och blir till mull samtidigt som vi lever vidare genom våra arvingar. Släktet och livet förs vidare i ett evig kretslopp.
Ovanpå våra gravar växer gräs och blommor.
-Allt du ser omkring dig i naturen är till för just dig.
-Du får ta vad du behöver av det. Till mat, till husgeråd, till kläder. Men du får inte ta mer än du behöver bara för att du kan. Då blir någon annan utan. Du ska respektera allt levande som du respekterar dig själv.
-Jag vill be dig göra en gudomlig gärning idag.
-Nej inget konstigt som att dricka blod eller piska dig själv eller något annat som inte leder någon vart.
-Jag vill be dig att ta hand om den lilla plätten du står på just nu.
-Kanske klippa gräset, vattna en blomma, ansa en buske eller bara lyssna på en vän som kan ha något hon eller han behöver prata om.

Sköt om naturen som om den var en del av dig.
Vem vet det kan vara din mormorsmormorsmormorsmor som vilar här
-Då utför du en gudomlig gärning därför att det är inte jag eller du som är gudomliga.
-Det som är gudomligt är  kretsloppet självt och tar vi vara på det och sköter det efter bästa förmåga skapar vi en bra framtid för kommande släkten.
-Kan vi respektera något så till synes enkelt som en blomma eller ett grässtrå eller en buske då har vi också möjligheten att respektera oss själva och andra.
Först med ömsesidig respekt för andra människor och allt levande kan vi bygga en bra framtid men vi måste börja nu och där vi står.
-Tack för att ni lyssnade och jag vill avsluta med ett gammalt nordiskt uttryck som betyder "fred och god skörd".
-Ars og Fridar
Freja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar