fredag 1 november 2013

-Firar du Halloween eller Allhelgona?
-Inget av det och alltihop!

Hamingjusamur álfur afmá!
Jag bjuder Urd till bords, jag bjuder Skuld till bords, jag bjuder Verdandi till bords. Visa Nornor tre.
Jag bjuder allfader Odin till bords, jag bjuder Freja till bords, jag bjuder Frej till bords, jag ber Hel göra oss den äran
att dela vårt bröd och vår glädje. Jag ber älvorna dansa i ring för allas välgång
Blev uppringd av ett frågeinstitut och fick frågan om jag firar Halloween eller Allhelgona.
-Nej jag firar främst álfur afmá eller Alvablot men också Halloween och Allhelgona på mitt sätt.
På Halloween, som är barnens högtid, har vi en pumpa med ljus i och svarta ljus på bordet. Lite spindlar och så köper vi en massa godis, helst svart, vitt och orange.
På Alvablotet, som är de vuxnas fest, åter och dricker vi gott. Men innan vi äter bjuder vi in osynliga gäster nornorna Urd, Verdandi och Skuld då dessa styr människors öden och livslängd.  Oden och Freja kan bjudas in, då dessa har samröre med dödens krafter och även dödsgudinnan Hel.
Trots att festen går i dödens tecken så är det en glad och uppsluppen fest. Precis som de levande finns ju de döda kvar i det eviga kretsloppet bara på en annan plats än där vi är.
På Allhelgona tar vi en tur till mamma och pappas grav och lägger ner en krans.
Den här ritualen har avdramatiserat förlusten av mormor och morfar för barnen. De känner en trygghet att veta att mormor och morfar finns någonstans, kanske som en blomma.
-Det växer ju gräs och blommor på deras gravar så då måste ju kretsloppstanken vara riktig blir det med ett barns logik,
Fotnot Alvablot:
Alvablot eller álfablót/ álfur afmá(Isl.) är ett fornnordiskt blot hållet om senhösten eller i början av vintern. Man firar övergången mellan höst och vinter. Det firades främst i Dalsland och Västergötland där gården Hov anses vara den allra heligaste kultplatsen.
Alvablot är näst intill synonymt med det keltiska Samhain.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar