onsdag 8 maj 2013

-Ny viewer vinner på knock-out i första ronden!

Redan inloggningsfönstret ger SL en ny dimension
 Bild.SL  Bäst i test 
Vi har alla tröskat på med våra gamla viewers, SL 3.5, Firestorm, Phoenix, Dolphin och allt vad de
heter.
Chatten har varit fylld av prat typ "varför gör min viewer så och så" eller "min viewer är bäst.
Ingen viewer har väl passat alla speciellt bra därav behovet av att jämföra och prova nya.
Ingen viewer har passat MacOS till 100% utan varit mer eller mindre kunnigt utförda portningar av windows-versionen.
Nu har en tjej tagit kommandot över utvecklingen av Exodus viewer och dess MacOS-version, ja inte bara den utan även Windows och Linux-versionerna. Kataharine Berry alias Kitty i Second Life. Hon är knuten till MIT i
Californien. Universitetet som fostrat både Steve Jobs och Bil Gates.
Exodus viewer är från början skapad för stridssituationer men i ambitionen att göra den bästa viewern har de anpassat den till alla andra funktioner med.
Har highlightat de knappar som snabbt blivit mina favoriter.
Som synes finns det oändliga möjligheter även att göra/använda kortkommandon.
Det enda jag saknar, gäller samtliga viewers är att kunna dra paletterna
utanför bildfönstret som i Adobeprogram som Photoshop
Jag inte bara fångades och fängslades med ett tjoff jag kunde,
med hjälp av Cerditarelät ta mig loss med safeword.
Min tillfälliga härskarinna använde Firestorm så
där blev heller inga problem
Inställningsmöjligheterna är oändliga. De är så många att jag inte hunnit sätta mig in i ens en bråkdel än.
Mina favoritinställningar/snabbknappar är "snabbstart" man klickar på en knapp och "draw distance" ställs på 0 några sekunder medan simen laddas in.
En annan favorit är "snabbinställningar" - genom att klicka på den knappen kommer en liten meny
upp där man snabbt kan ställa om bl.a "draw distance". Perfekt om man är på ett laggigt dansställe och vill sätta DD till 64 meter eller om man ska segla och vill sätta DD på 256 meter.
Har även testat RLV, aktiveras i inställningar och efter omstart, i rent undervisningssyfte så klart. RLV-funktionerna verkar fungera som de ska eller bättre.
Ett av SL:s tuffaste test. Bilkörning i Norge har alltid slutat
med mer eller mindre märkliga flygturer. Men inte med Exodus
Byggfunktionerna har jag inte testat för jag är ingen bra byggare. Har någon testat dem så vill jag gärna höra berättas om hur det gick.
Har även "tvingat" mina vänner att testa Exodus viewer och de har kommit till samma slutsats som jag.
Jag har inte haft en enda krasch med Exodus viewer och ingen av de övriga testarna heller.
-Bästa viewern någonsin till Second Life! 9/10 möjliga poäng
- Det högsta en viewer kan få utan dockningsbara paletter á la Adobe

Exodus viewer hittar du här - där finns även en ordentlig genomgång av funktioner under "features"
Katharine Berry har egen hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar