lördag 27 oktober 2012

Nästan som hemma

Nästan som att sitta på ljugarbänken intill Paradisparken på Marstrand
Tycker så mycket om Bryggen i Second Norway. Kanske för att den påminner så mycket om "hemma". Marstrand alltså. När man bott borta i nästan tio år då känns det lite speciellt att komma hem igen, Att få uppleva de platser där man växt upp igen som vuxen. Inte bara som ett knökfullt semesterparadis för alldeles för många under några hektiska sommarmånader och sen åka tillbaka till Köpenhamn när hösten tar vid utan få uppleva Marstrand en lördag förmiddag på hösten. Ganska folktomt men ändå så kärt. Ett alldeles speciellt lugn vilar över hela staden, ja Marstrand var Sveriges minsta stad så länge det begreppet fanns.
Det går att slå sig ner på ljugarbänkarna utan att fösa undan pappersskräp och tomma ölburkar igen.
På Marstrand kan man se färjan till fastlandet pila fram och tillbaka varje kvart ungefär samma sträcka som mellan Marstrandsön och Koön.
Medan jag satt på bänken och filosoferade kom fiskhandlaren, en vithårig farbror i keps och blåställ, fram och slog sig ner på bänken bredvid mig.
-Tänk att du blitt så store att du ska ha egna barn nu! sa han.
-Ha ha det finns många som tycker jag skulle haft det för länge sedan! svarade jag.
-Nej du har gjort helt rätt, skaffat dig en ordentlig utbildning först. Det behövs många som dig här på ön. Det var länge sedan man såg en barnvagn här.
-Som mig?
-Ja ordentliga flickor som inte är rädda för att ta i om det behövs och som kan filéa en fisk.
-Haha, kan inte alla filéa en fisk?
-Nej en del vågar knappt titta på´n en gång.
-På tal om fisk, har jag nyfångad Makrill, Olaf kom in med den i morse vill du ha?
-Makrill är jättebra för barnet i magen, di blir intelligenta av det.
-Ja tack gärna. Stekt Makrill är det bästa jag vet.
-Kom ska jag filéan åt dig eftersom du är finklädder- och så vet jag att du kan!
-Så nu är jag på väg hem med fyra stora Makrillfiléer till lunch. Blir en liten överraskning till Pip-Larsson när han kommer tillbaka. Han är iväg och byter till vinterdäck. Det är inte alla som redan gjort det :)
Färja till ljugarbänken på Bryggen
Wikipedia om Makrill

2 kommentarer: